Yapay Zeka 2025
2022-2025 İçin 5 Veri Analitiği Trendi
Neredeyse her yeni inovasyonun merkezinde veri analitiği var. Sağlık hizmetleri, merkezi olmayan çalışma (evden çalışma), çevrimiçi alışveriş, müşteri hizmetleri veya internet bankacılığı olsun, veri toplama ve analiz etme genellikle her yeni alanın temelidir.
Müttefik Pazar Araştırması projeleri tarafından hazırlanan bir rapor büyük veri ve iş analitiği alanının %13,5'lik bir yıllık bileşik büyüme oranında büyüyeceğini gösteriyor.
Bu, endüstrinin 2020'deki 198,08 milyar dolarlık değerinden 2030'a kadar tahmini 684,12 milyar dolara ulaşabileceği anlamına gelir.
İşletmeler İş Zekasını Vurguluyor
Son on yılda, veri analitiği alanı, iş zekası alanında yaygın olarak uygulanan bir dizi araç ve teknik üretti.
Basitçe söylemek gerekirse, iş zekası, ham verilerden anlamlı modeller çıkarmak ve bunları eyleme dönüştürülebilir iç görülere dönüştürmek için AI dahil ancak bununla sınırlı olmamak üzere veri analitiğinden yararlanır.
BI, gerçeklere dayalı karar vermenin hükümet, ticari ve sosyal kuruluşların kutsal kâsesi olduğu bir çağda, liderler ve planlamacılar için hızla büyüyen bir kaynak haline geldi.
BI tabanlı uygulamalara geçişe öncülük etmek, gelecekteki olayları ve eğilimleri tahmin etmek için kullanılabilecek bilgi için mevcut verileri kullanan tahmine dayalı analitiklerin kullanılmasıdır.
Analitiğin iş büyümesini tahmin etmede kullanımı yeni değil.
Onlarca yıldır en büyük büyüme, gelecekteki eğilimleri en doğru şekilde tahmin edenler tarafından kaydedildi. Uber'in basit bir taksi uygulamasından dünyanın önde gelen taksi hizmeti sağlayıcısına yükselişi, bunun güzel bir örneği.
Bununla birlikte birçoğu iş zekasını hayatta kalma ve başarı için bir zorunluluk olarak görüyor.
2021’deki bir Dresner'in İş Zekası Pazar Araştırması; teknoloji firmaları, imalat, perakende ve finansın yanı sıra iş zekasına yatırımlarını %50'ye kadar artıran finans ile birlikte iş zekasının sektörler arasında kilit bir odak noktası olduğu sonucuna varmıştır.
Örneğin, ABD'li çikolata üreticisi Hershey, satışlarda 70 milyon dolarlık bir artış sağlamak için tahmine dayalı analitiği başarıyla kullandı.
2020 pandemisi sırasında arka bahçe aktiviteleri için tüketici tercihinin s'mores gibi kamp ateşi atıştırmalıklarına olan talebi artıracağını öngören Hershey, üretimini artırdı ve satışların keskin bir şekilde arttığını gördü.
Tahmine dayalı analitiklerin bir başka kritik kullanımı da risk yönetimidir.
Bu, ekipman arızalarını, kazaları, güvenlik olaylarını ve diğer durmaları önleyerek organizasyonel arıza süresini minimumda tutar.
Örneğin, tahmine dayalı analitikte erken benimseyen ve büyük bir yatırımcı olan petrol devi Royal Dutch Shell, benzin istasyonu operatörlerini müşterilerin sigara içmesi gibi yangın tehlikeleri konusunda uyaran AI kameralar gibi teknolojileri deniyor.
ABD'li gıda devi Cargill'in yapay zeka destekli risk değerlendirmesindeki bir başka girişimi, çeşitli ülkelerdeki karides çiftçilerinin yerel hava, havuz pH'ı ve besin alımındaki kalıplara dayalı olarak karides havuzlarındaki riskleri tahmin etmelerine yardımcı olan iQuatic'in oluşturulmasına yol açtı.
Bu kadar çeşitli uygulamalarla, iş zekasının ve özellikle tahmine dayalı analitiklerin kurumsal için evrensel bir standart haline gelmesi doğaldır.
Analist Facts & Factors'e göre, tahmine dayalı analitik pazarı, 2019'daki yaklaşık 5,7 milyar dolarlık değerinden %24,5'lik bir yıllık bileşik büyüme oranında genişleyerek 2026 yılına kadar 22,1 milyar dolara ulaşıyor.
Uç (Edge) Verileri Merkez Aşamasında
IDC, 2023 yılına kadar yeni kurumsal sınıf BT'nin yarısından fazlasının merkezi veri işleme birimleri yerine ağların uçlarında konuşlandırılacağını tahmin ediyor.
Gartner, bu tahminini 2025 yılına kadar %75'in üzerine çıkarıyor ve her iki firma da günümüzün uç bilgi işlem kullanımının %10'dan az olduğunu tahmin ediyor.
Neden uç bilişime hızlı geçiş?
Bugün dünya bir yılda 64 zettabayttan fazla veri üretiyor; bu, toplam 23,8 milyar bağlı cihazdan 64 trilyon gigabayt veri demektir.
2025 yılına kadar, dünyadaki veriler 41 milyardan fazla bağlı cihazdan 180 zettabaytı aşacak.
Verilerin iş dünyasının ana damarı haline gelmesiyle birlikte kuruluşlar, şirket içi bilgi işlemden kısmen veya tamamen bulut tabanlı mimarilere geçerek kendilerini veri depolama ve işleme kısıtlamalarından kurtarmaya çalışıyorlar. İş araştırma şirketi Markets and Markets, önümüzdeki birkaç yıl içinde %16,3'lük bir yıllık bileşik büyüme oranı öngörüyor ve bulut bilişimi 445,3 milyar dolarlık bir pazardan 2026'da 947,3 milyar dolara çıkarıyor.Bununla birlikte, geleneksel bulut bilişim bile, her gün üretilen geniş, sürekli büyüyen gerçek dünya verisi okyanusunu işlemek için yetersiz donanıma sahiptir.
Bant genişliğindeki sınırlamalar, veri aktarımındaki gecikme ve ağ kesintileri, kritik endüstriyel ve ticari süreçleri aksatabilir.
Bu da işletme maliyetlerini ve zarar verme risklerini artırır.
Bunun bir örneği, British Airways'e tek bir hafta sonunda 68 milyon dolara mal olan ve ana şirketi International Airlines Group'un hisselerinin %2,8 oranında düşmesine neden olan Mayıs 2017'deki BT vakasıdır.
Uzmanlar, geleceğin teknoloji çözümü olarak uç bilgi işlemi öneriyorlar.
Uç bilgi işlem, bir ağın dış ucundaki cihazlar içinde işlemci yoğun, genellikle tekrarlayan, görev açısından kritik veri analitiğini içerir.
Yalnızca veri özetleri "sis (fog)" düğümlerine iletilir ve bunlar daha sonra üst düzey işleme için bulut depolamaya aktarılır.
Örnek vermek gerekirse, bir binaya her odada yapay zeka özellikli sensörlerle donatılarak “akıllı bir kenar (edge)” verilebilir.
Bu sensörler daha sonra ortam koşullarını düzenlemek için yerel aydınlatma armatürleri ve havalandırma delikleriyle doğrudan iletişim kurabilir, yetkisiz giriş tespit edildiğinde güvenlik uyarıları gönderebilir vb.
Yaklaşan uç veri patlamasının endeksleri şunları içerir:
• %24,8'lik bir yıllık bileşik büyüme oranında “akıllı” sokak aydınlatmasının hızlı büyümesi;
• GPS verilerine bağlı yemek ve alışveriş önerileriyle örneklenen 200 milyar dolarlık içerik kişiselleştirme endüstrisine doğru hızla yükselen trend;
• İmalat sektörü tarafından uç bilgi işlemenin endüstri genelinde %74 oranında benimsenmesi öngörülüyor.
Uç verilerinin artan önemi ve “her şeyi dağıtmak”, Hizmet Olarak Yazılım (SaaS) ürünlerine olan talebin artmasına da yol açacaktır.
Örneğin, McKinsey, benimsenme oranına bağlı olarak, 2025 yılına kadar tüm BT kuruluşlarının %50 ila %80'inde sektörün pazar payını herhangi bir yere sabitliyor, mevcut %23'ten dik bir artış.
Uç bilgi işlem hızlanırken veri analitiğinde yayılan bir başka değişim dalgası, “küçük ve geniş veriye” doğru stratejik bir geçiştir.
Eski yaklaşımlardaki "büyük veri"ye özel odaklanmanın aksine, gelişen AI ve ML (makine öğrenimi) teknolojileri, küçük veri kümelerinin yanı sıra "geniş" verilerden kalıplar ve içgörüler çıkarmada uzmanlaşıyor.
ABD'li perakendeci Target'in, çocuk bekleyen müşterilere bebek bakım ürünlerinin hedefli reklamı için analitiği kullandığı şu anda kötü şöhretli örnek, "geniş" bir analitik örneğidir.
Bu tür analitik, ürün kategorileri ve çeşitli müşteri profilleri arasındaki verileri inceler.
Benzer şekilde, oyuncak devi LEGO'nun LEGO yapı taşı satışlarını geri çevirme yeteneği, “küçük verilere” yeniden odaklanmalarına bağlanıyor.
Bu da çocukların bilgisayar oyunlarıyla meşguliyetini vurgulayan “büyük veri” trendlerini süpürmek yerine çocukların hobilerine odaklanmayı mümkün kıldı.
Veri uzmanları ayrıca veri dokusunun oluşturulmasını ve benimsenmesini savunuyorlar.
Bu mimari, büyük miktarda verinin toplanması, düzenlenmesi, analizi ve yorumlanması için tek ve birleşik bir yapı sağlar.
Veri dokusunu kullanmak, kuruluşların büyük ağlar arasında sorunsuz bağlantı gerçekleştirmesine de olanak tanır.
Özellikle Kuzey Amerika pazarında yaygın olarak benimsenmesi, veri yapısı hizmetlerine olan talebi artıracak ve 2026 yılına kadar 4,54 milyar dolarlık bir pazar payı elde edecek.
Kuruluşlar Bulutta Yerel Teknolojileri Ve Self Servis Veri Analitiğini Destekliyor
Önde gelen analist Gartner, işletmelerin %70'inden fazlasının BT operasyonlarının en azından bir kısmını bulut bilişime kaydırdığı için buluta geçiş eğiliminin şimdiden geniş çapta süzüldüğünü değerlendiriyor.
Yine de 750 işletmeyle yapılan 2019 McKinsey anketi, %30'unun başarısız bulut projelerinde bütçe israfı bildirdiğini, %23'ünün ise bütçeyi aştığını bildirdi.
Gartner raporu, yazılım (uygulama) ve teknoloji geçişiyle ilgili sorunları buluta geçişin en önemli zorluklarından biri olarak tanımlıyor.
Shopify, Spotify ve Evernote gibi bazı kuruluşlar için bulut bilişime geçiş sorunsuz oldu, ancak Netflix, Symantec ve Waze gibi diğerleri için zorluklarla dolu.
Deneyim ne olursa olsun, bulutta yerel teknolojilerin geliştirilmesinin (veya benimsenmesinin) dağıtılmış BT altyapısı için gerçek anlamda sürdürülebilir tek çözüm olduğu konusunda ortaya çıkan bir fikir birliği var.
Yükselen bulut yerel pazarı, bu teknolojinin neredeyse sınırsız iş büyümesi ve çeşitlendirme için fırsatlar sunduğuna dair küresel bir algı tarafından destekleniyor.
Tahminler, bazıları mevcut pazarı 2,35 milyar dolar olarak değerlendiriyor ve 2025 yılına kadar %25,68'lik bir CAGR'nin 9,27 milyar dolar kazanacağını tahmin ediyor.
Diğerleri, %45'in üzerinde beklenen bir CAGR ile, mevcut piyasa sermayesi değerini daha geniş olarak 2 trilyon $ olarak sabitliyor.
Bulutta yerel hareketin hemen ardından, teknik olmayan benimseyenlerin ve son kullanıcıların bile kendi verilerini toplamasına, analiz etmesine ve yorumlamasına izin verecek daha fazla self servis analitik için baskı geliyor.
Microsoft'un Power BI, Tableau, SiSense ve Alteryx dahil olmak üzere birçok standartlaştırılmış araç zaten mevcuttur.
Self servis analitik ürünleri ve hizmetleri sunan şirketlerin büyümesi, teknolojinin daha önemli hale geldiğini kanıtlıyor.
Sıradan veri çalışanları için çeşitli gelişmiş veri analizi yazılımlarını erişilebilir hale getiren Alteryx, 2017'de halka açıldı.
O zaman, 800 milyon doların biraz altında bir değere sahipti.
Bugün, kabaca 4,3 milyar dolar değerinde. Ve tam yıl 2020 gelirinin, 2017'nin gelir rakamından yaklaşık %376 artarak 500 milyon doların biraz altında olması bekleniyor.
Alteryx'e çok benzeyen Sisense, 2000'li yılların başında kuruldu ancak son yıllarda hızlı bir büyüme yaşadı.
Şirket, işletmelerin büyük verilerden elde edilen bilgileri anlamasına ve kullanmasına yardımcı olmaya odaklanıyor.
2004 yılında kuruldu ve 2010 yılında önemli bir girişim finansmanı almaya başlayana kadar göreceli olarak belirsiz bir şekilde faaliyet gösterdi.
2020 yılına gelindiğinde, veri analitiği içgörülerinden para kazanma telaşı, şirketi tek boynuzlu at haline getirdi.
Özellikle özelleştirilmiş analitik araçlarında büyüme için muazzam alan, pazar analistlerini %14,8'lik dört nala koşan bir CAGR tahmin etmeye ve self servis analitiği 2018'de 4,73 milyar dolardan 2025'e kadar 14,19 milyar dolara çıkarmaya sevk ediyor.
Veri Yönetimi Ve Analitik İçin Büyüyen Kullanım Örnekleri
Her gün daha fazla veri üretildiğinden, her işletmenin rekabet edebilmek için verileri kullanması gerektiği ortaya çıkıyor.
Ve her işletme, verileri en büyük teknoloji şirketleri kadar kolay bir şekilde tedarik edemez, depolayamaz ve analiz edemez. İşte burada Hizmet Olarak Veri (DaaS) devreye giriyor.
DaaS şirketleri genellikle abonelik temelinde veri toplama, depolama ve analiz hizmetleri sunar.
Müşteriye bağlı olarak, DaaS sağlayıcı müşteriye özgü dahili verileri toplayabilir ve kullanabilir veya müşteriye kendi başına erişemeyeceği veri kümeleri sağlayabilir.
İş dünyasının çoğu bulut öncelikli teknolojiye geçtikçe, DaaS'a geçiş de hızlı olacak gibi görünüyor.
Aslında Research and Markets, DaaS pazarının önümüzdeki beş yıl içinde %56'lık etkileyici bir yıllık bileşik büyüme oranı ile büyüyeceğini tahmin ediyor.
Snowflake, bu pazardaki en büyük ve en popüler şirketlerden biridir.
Veri ambarlama hizmetleriyle ünlü olan şirket, aynı zamanda saf bir DaaS sağlayıcısı olarak da hareket edebilir.
Müşterilerin kendi platformunda veri depolamasına, analiz etmesine ve satıcıların platformu aracılığıyla son müşterilere veri satmasına olanak tanır.
Sadece 2014'te başlayan Snowflake, şimdi 100 milyar dolardan fazla bir değerleme ile halka açık (2020'de halka açıldı) işlem görüyor.
DaaS ekosisteminin altında yatan şey, bir veya kullanıcıdan diğerine kesintisiz veri aktarımıdır. Bunun çoğu veri pazarlarında gerçekleşir.
Aslında, IDC'nin Veri Alıcısı Anketine katılanların neredeyse üçte biri, veri pazaryerleri aracılığıyla veri satın aldıklarını söyledi.
Yukarıda bahsi geçen Snowflake'in kendine ait data marketplace'i de bulunuyor. Şirket, platformunda 200'den fazla satıcıdan 1000'e yakın aktif veri seti sunuyor.
Müşteriler, seçtikleri kümeyi kolayca sorgulayabilir ve iç görü elde etmek için Snowflake'in analitiğini kullanabilir.
Ayrıca, AWS Data Marketplace şu anda analiz için kullanılabilen 3.832 veri ürününü listeler.
Tüm bunlar, verileri bulmanın, saklamanın ve analiz etmenin hiç bu kadar kolay olmadığını söylemek içindir.
Binlerce benzersiz veri seti tek bir tıklamayla. Teknoloji konusunda bilgili olmayan şirketlerin de rekabete ayak uydurmak için bir veri bilimi kolu oluşturmaları gerekmiyor.
Veri Sistemlerinin Demokratikleşmesi
Son olaylar, demografik ve kültürel olarak çarpık eğitim veri setlerine karşı savunmasızlığını yansıtan AI tabanlı karar vermede, önyargı potansiyelini vurguladı.
Bununla birlikte, AI'nın gücü, adaleti teşvik etmek, kapsayıcı eğitim sağlamak ve dünyadaki dezavantajlı topluluklar için gıda güvenliğini iyileştirmek için aynı anda kullanılıyor.
Gelişmiş veri analitiğinin hızını belirlediği bir diğer önemli alan da biyolojik korumadır.
2021 yılının ortalarında, 1,5 yıllık inanılmaz uzun pil ömrüne sahip, dünyanın en küçük, yapay zeka donanımlı iz kamerası piyasaya sürüldü.
Intel ve yazılım geliştiricisi CVEDIA tarafından çevre ajansı RESOLVE ile iş birliği içinde geliştirilen TrailGuard, hayvanları insanlardan doğru bir şekilde ayırt edebilir ve park bekçilerini uyarmadan önce potansiyel kaçak avcıları taşıyan araçları belirleyebilir.
ABD'de kar amacı gütmeyen Rainforest Connection tarafından geliştirilen RFCx adlı yapay zeka tabanlı bir biyo-akustik analiz sistemi halihazırda 16 ülkede kullanılıyor. RFCx, kamyonlar ve ağır makineler gibi insan seslerini normal yağmur ormanı seslerinden ayırarak yetkilileri yasa dışı ağaç kesimine karşı uyarır.
Çözüm
Veri analitiği, dijital dünyanın kalbinde yer alır.
Dünyanın dört bir yanındaki kuruluşlar dijital dönüşüme ayak uydurmak için yarışırken, iş zekası oluşturma ve kullanma yeteneği, kurumsal büyümenin kritik bir belirleyicisidir.
Gerçek zamanlı veri işleme ve gerçeklere dayalı karar verme, ticaret ve yönetişimin temel taşları haline geldikçe, giderek artan sayıda işletme uç bilgi işlemin gücünü kabul ediyor.
Uç veri ve BI potansiyelini açığa çıkarmak için ticaret ve endüstri, bulutta yerel teknolojiye dayanan kusursuz, dağıtılmış bir bilgi işlem ağı gerektirir.
Ayrıca, büyük ve küçük işletmeler dijital çağın ekonomisiyle boğuşurken, self servis analitik araçlarının uzun vadeli faydalarını görüyorlar. Kısacası, veri analitiği alanı, gelecekteki büyüme için hala bolca alana sahip görünüyor.